erik en bas


Vormgever/fotograaf Erik Speckmann en copywriter Bas Holzhaus werken geregeld samen aan grote en kleine projecten. Ze zijn elkaars klankbord, vullen elkaar aan en bedenken leuke dingen voor leuke klanten. Daarnaast hebben ze ook elk eigen klanten die ze met andere collega's van dienst zijn.

Op Erik & Bas lees je over recente en minder recente projecten. Meer informatie vind je op
imagio.nl erikspeckmannfotografie.nl basholzhaustekst.nl





maandag 16 juli 2012

Jubileumboek Jozefschool Muiden



Cover jubileumboek JozefschoolEen basisschool die honderd jaar oud wordt, gaat dat vieren. Al was het maar voor de leerlingen. Dus komt er een groot feest. Een reünie voor oud-leerlingen en oud-docenten. Wat nog meer? Een jubileumboek is misschien wel leuk. Maar wie schrijft dat dan? Iemand die er plezier in heeft. Dat werd ik dus.

Ik had al een jaar of tien de schoolkrant verzorgd en mijn jongste dochter zou binnenkort de school verlaten. Een mooi moment om er een kroontje op te zetten. En ik hou van dit soort projecten. Een paar jaar terug werkte ik bijvoorbeeld samen met Karina Meerman aan een boek voor het tienjarig bestaan van Deining, een maillijst van communicatie professionals. In een verder verleden, voor het internet-tijdperk, deed ik de research voor het boek ‘Bier’ van Heineken.  

Naarmate het project vorderde, groeide het ook. Ik had contact met oud-leraren, bestuurders en zelfs de zusterorde die de school ooit stichtte. Ik keek rond op stoffige zolders en in vochtige kelders. Ging op bezoek bij de historische kring. Kreeg foto’s en herinneringen van oud-leerlingen. Snuffelde in schriften, boekjes en archiefstukken. En schreef.

Maar dan heb je nog geen boek. Gelukkig was daar Esther van Oirschot, ontwerpster van kleding en schoenen, met haar eerste kind net op de Jozefschool. Zij nam de vormgeving voor haar rekening en zorgde er voor dat elke pagina weer een verrassing was.

Het in een ’niet zo standaard’ jubileumboek geworden. De rode draad is - onvermijdelijk – de ontwikkeling van de school: stichting, uitbreiding, sloop, nieuwbouw etc. Maar daar tussendoor valt van alles te lezen over wat ook ‘school’ is: nonnen, meesters en juffen, schoolreisjes, sportdagen, groep-achtmusicals, schoolplaten en nog veel meer.

Het boek heeft ook nog wat leuke grafische extra’s, zoals een facsimile van de eerste schoolkrant, originele bladzijden uit oude schoolboekjes en een rits klassenfoto’s in harmonicavouw.

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik vond dit een bijzonder leuk project. Ook zoiets nodig?

Bas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten