erik en bas


Vormgever/fotograaf Erik Speckmann en copywriter Bas Holzhaus werken geregeld samen aan grote en kleine projecten. Ze zijn elkaars klankbord, vullen elkaar aan en bedenken leuke dingen voor leuke klanten. Daarnaast hebben ze ook elk eigen klanten die ze met andere collega's van dienst zijn.

Op Erik & Bas lees je over recente en minder recente projecten. Meer informatie vind je op
imagio.nl erikspeckmannfotografie.nl basholzhaustekst.nl





vrijdag 9 november 2012

Het boek Bier



1983: de grootste brouwer van Nederland ging een boek maken – en ik mocht er aan meewerken. Heineken legde de opdracht neer bij haar reclamebureau FHV/BBDO, dat onder andere Otto Holzhaus inschakelde als schrijver. En die zette mij op de research.

Het was nog in het pre-internet tijdperk. (De eerste nl-domeinnaam kwam pas in 1986.) Wat hadden we dan wel? Een hele stapel boeken uit de bibliotheek van de brouwerij, om in te grasduinen. Plus interviews met brouwers en bierkenners.



Mijn papieren archief vormde de basis voor technische artikelen, historische verhalen, weetjes, anekdotes en nog veel meer over bier, grotendeels door Otto geschreven. Maar als verse deskundige mocht ik daar veel aan bijdragen. Het is een leuk en prettig leesbaar boek geworden. Met wat zoeken is het tweedehands nog wel te krijgen.
Ik zou het nog wel eens willen maken – maar het is er al. Misschien over iets anders dan. De geschiedenis van de paperclip. De oorsprong van het bronwater. Of de rijke historie van de armenhuizen. En dan met internet én met boeken. Want in de laatste vind je nog steeds de mooiste dingen.

Bas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten